El Bolson en Bariloche

10 december 2013 - Bariloche, Argentinië

We zitten nu in hotel Tangoinn Club Hotel in Bariloche. Over twee uurtjes vertrekken we met de nachtbus naar Puerto Madryn. Even achter de pc een update.

Het was heerlijk bijkomen van de jeepervaringen in een knus cabaña (huisje) net buiten het centrum van El Bolson. De volgende ochtend lekker uitgeslapen en ontbijt in het zonnetje. Best wel lekker na al die kou van de afgelopen periode. We hebben gezelschap van de honden van de eigenaren. In de middag gaan we lopend naar het centrum (4 km). We regelen alvast de bus naar Bariloche, dan is dat maar gedaan. We struinen wat door het centrum. De outdoorwinkels hanteren dezelfde prijzen als in Nederland helaas :-). We doen de boodschappen voor de komende dagen en gaan met de taxi terug. De taxirit kost € 1,70! Het is wat behelpen in de keuken, maar het lukt om toch een variant te maken van de Nederlandse hutspot met worst. De aardappels, wortel, flespompoen en een uitje is één grote pan koken en een beetje grof pureren. Scheutje melk erbij en klaar! De runderworstjes waren lekker pittig gekruid. De volgende dag is er markt. El Bolson is bekend om de handarbeid en de regionale producten. ´s morgen lopen we over de markt en kopen een paar leuke souveniers. In de middag gaan we naar het Bosque Tolado (nr 2 van Tripadvisor). We moeten met de taxi, want de rit naar boven is 13 km. Dan is het nog 1 km steil naar boven lopen. Pffff dat was wel pittig. Het bos is bekend van de houtsnijwerken die mannen hebben uitgevoerd op boomstammen. Sommige exemplaren zijn inderdaad kunstwerken. Andere exemplaren vallen tegen. We lopen nog eens 300 meter steil omhoog naar de refugio om te genieten van het uitzicht op El Bolson en omgeving en een homemade cerveza. We moeten weer een taxi terug nemen, want helaas zijn we de enige die boven zitten.

´s avond is het de rugzakken weer inpakken. De volgende vertrekken we om 11:30 uur met de bus naar Bariloche.

We zitten vooraan in de bus.Het is een prachtige route. Alles staat zo mooi in bloei. De gele brem en veel paarse, roze en witte bloemen. Die hadden we al eerder gezien in grote aantallen in Chili, zo mooi! De rit duurt ongeveer 2,5 uur. Aangekomen bij het busstation zagen we ons hotel al voorbij komen. Het was nog geen 500 meter, dus dat wordt lopen met de rugzak. Aangekomen, blijkt het hotel gesloten te zijn wegens renovatie. Ze hebben nog een filiaal in het centrum! Taxi aangehouden en 15 minuten later stonden we voor het juiste hotel. We hebben uitzicht op het meer en de bergen. Het is ook alleen maar bergen dat je ziet, echt geweldig! Na het installeren en wat informatie opgevraagd te hebben bij de balie gaan we Bariloche verkennen. Het is een veel grotere stad en het is wennen aan de drukte. De afgelopen periode hebben we zo veel tijd doorgebracht in de natuur en rustige omgevingen, dat een centrum met veel verkeer en vele winkels wel schakelen is. Op aanraden van de dame bij de receptie (die ons echt heel goed geholpen heeft met info en erg vriendelijk was) gaan we eten bij El Fonda del Tio. Ze zei als er een rij staat, is het de moeite waard om te wachten! Bariloche is bekend om haar chocolade. We komen langs Mamouska en kopen een paar stukjes. Per stuk ongeveer € 0,50! We lopen door en gelukkig staat er nog geen rij bij het restaurant. We zijn vroeg volgens de Argentijnse tijden, want die eten pas vanaf 22:00 - 23:00 uur. Wij komen om 20:15 uur en binnen een kwartier zit het hele restaurant al vol! En idd er staan mensen te buiten in de rij te wachten. Niet te geloven zeg. Maar het eten is dan ook errug lekker. We nemen de Argentijnse specialiteit, Milanse al la Napolitana (kalfschnitzel met kaas en tomatensaus). Jammie, dat was idd erg lekker.

Voor de volgende twee dagen hebben we een auto gehuurd. We gaan de beroemde 7 meren-route rijden naar het bovengelegen stadje San Martin de los Andes. De route is voor een groot deel geasfalteerd. Maar het onverharde deel is behoorlijk platgereden, dus is prima te doen met de Renault. Wel even wat anders dan een jeep hoor. Het is wederom een prachtige omgeving, de zon schijnt, het is zo´n 23 graden, echt genieten hier! De foto´s zullen het wel bevestigen. Geen idee of die er nu al geplaatst worden of later... dan moeten jullie nog even geduld hebben, hihihi.

Onderweg is er een wandelpad van 4 km naar 5 watervallen. Die willen we natuurlijk wel even zien. Het is een sluip en kruip route door bamboestruiken en we moeten op onze blote voeten door de rivier. Dat gaf de rough gide al aan en klopte dus. uiteindelijk zagen we de eerste waterfal. Het waren er volgens ons al meerdere, maar hoe verder je naar boven liep kwam je er weer één tegen. Blijkbaar gaan niet veel mensen verder naar boven, dan alleen bij de eerste waterval, want het pad is heel moeilijk te begaan. We besluiten om na de derde waterval maar terug te gaan. Bij het beginpunt van de eerste waterval was een bordje met twee pijlen en een handgeschreven briefje. Herman dacht te lezen dat er stond, terug naar de auto. Dit was een andere route dan waar we vandaan kwamen. Leuk toch, een andere route dachte we! Je voelt het natuurlijk al aankomen... hoe verder we doorliepen dachten we al, deze route gaat een héle andere kant uit... We komen weer bij het riviertje om over te steken, maar deze ziet er toch heel anders uit... Dan toch maar weer dezelfde weg terug nemen. Weer aangekomen bij het handgeschreven briefje leest Herman het nogmaals door... blijkt dat er staat ´Wij zijn alvast naar de auto´...hahaha...We hebben het papiertje maar meegenomen...

We overnachten in Sam Martin de los Andes en gaan wederom uit eten, bij Le Regional. We nemen een soort tapas menu. Op een mooi houten bord worden verschillende soorten gerechten uitgeserveerd van vis (trouth), hert en wild zwijn allen gerookt. Echt heerlijk! Dit alles natuurlijk (weer) met een heerlijk fles wijn uit de regio. Deze vakantie nog geen slechte wijn gehad :-). We waren begonnen om de kurken te bewaren van de wijn die we dronken, maar het worden er best wel veel hihihihi... De volgende dag willen we naar een mirador (uitzichtpunt) net iets buiten rijden. Helaas komen we de mirador niet tegen, maar daardoor wijzigt onze reisplannen voor die dag. We rijden de weg door en komen uiteindelijk midden op een skipiste uit, lachen zeg! Alles gesloten natuurlijk en paarden, koeien, geiten en een lama graazen nu op de groene weide.De weg komt weer uit op dezelfde weg van de 7-meren route. Dat is nog wel grappig, want deze weg was eerder Route 234, maar is nu Route 40 geworden, jaja de bekende Route 40. We willen niet dezelfde weg terug rijden en besluiten om Route 65 naar Villa Traful te nemen. Wat was dat een goed besluit zeg. Echt deze route is een echte aanrader! Wij vonden het vele malen mooier dan de 7 meren. Begin van de route was veel bos, halverwege rij je een heel lang stuk langs het meer en uiteindelijk eindigt de route in een landschap met alleen maar bergen en lage vlakte met een riviertje met veel groen erom heen. Het was ook zo mooi, dat de weg niet geasfalteerd was. Dit hoorde gewoon bij de omgeving. Niet te beschrijven hoe mooi deze route was. Vervolgens draai je dan weer de geasfalteerde weg op en dan denk je nu wordt het wel minder met de omgeving. Maar nee hoor... het uitzicht bleef prachtig. Dachten we mooi op tijd terug te zijn, werd het toch weer 21:00 uur. Precies op tijd om de huurauto weer in te leveren. Wat een prachtige dag hebben we gehad zeg!

Gisteren, zondag 9 december hebben we de bus genomen om later fietsen te huren. We fietsen het bekende rondje Circuito Chico. Een heuvelachtig parcour van 27 km lang. Een prima training voor volgend jaar Alpe d´Huzes, hahaha. Het rondje geeft zicht op de verschillende meren. Eén mega groot hotel is toch bijna wel het middelpunt. Het blijkt een vijf sterrenhotel te zijn, met een golfterein erom heen. Als je toch een keer wilt golfen, dan is dit wel een héél héél erg mooi plekje. Zoek maar eens op Llao Llaoa... De bus terug is overvol, dus we moeten staan. Maar voor 7 peso´s (nog geen euro) klagen we niet. ´s Avond eten we wederom bij le Fonda del Tio en halen we weer wat chocola met Mamouska, heerlijk!

Vandaag werden we om 09:00 uur opgehaald voor een nieuw avontuur. We gaan nu kanovaren op het meer Lago Moreno Easte, bij Circuito Chico. We zijn de enige twee, dus het wordt een privétour, mooi! Het is geweldig mooi weer,  wind stil, 26 graden. Een mooi contrast met de besneeuwde bergtoppen. Het is wederom genieten. Het water is op sommige plaatsen net een spiegel. Na drie uurtjes inclusief koffiebreak gaan we weer terug naar het hotel.

We nemen zo een taxi naar het busstation. De komende periode is voor de oostkant van Argentinië te beginnen in Puerto Madryn.

Helaas was de trein al volgeboekt. Deze gaat maar eenmaal per week op zondag. Argentinië heeft niet veel treintrajecten, dus dit was wel een leuk alternatief vervoer geweest. Maar hierdoor zijn we wel twee volle dagen langer in Bariloche geweest en hebben we gefiets en kano gevaren. Toch mooi hoe makkelijk dingen zo snel anders kunnen verlopen en het genieten blijft!

Hopelijk hebben jullie genoten van dit uitgebreide reisverslag!

Lieve groetjes vanuit Bariloche, Herman & Marike

1. Irene:
    13 december 2013
    Wat n geweldige reis maken jullie!! Ik wist al dat ik die landen een keer wilde gaan zien, maar nu weet ik het helemaal zeker :-) Geniet er nog volop van de komende tijd! Groetjes Irene